Varre Vartiainen Almost Standards Live! junakiertueella

31.10.–5.11.2022

Jazzliitto kartoittaa kiertuetoimintansa ilmastovaikutuksia vuonna 2022. Seitsemällä erilaisin konseptein toteutetulla pilottikiertueella tutkitaan syksyllä keinoja päästövähennyksiin ja kerätään tietoa osallistujilta uudenlaisten kiertuemallien käytettävyydestä ja vaikutuksista. Kitaristi Varre Vartiaisen kiertueella matkataan junaillen ympäri Suomea.

Kuudes pilottikiertueista esittelee kitaristi Varre Vartiaisen huippuammattilaisista koostuvan kokoonpanon, joka soittaa ohjelmiston nimen mukaisesti “melkein standardeja”, eli Vartiaisen omia sävellyksiä, jotka perustuvat tunnettuihin jazzkappaleisiin. Kokoonpano tekee kuuden konsertin kiertueen matkustaen instrumenttiensa kanssa junalla jopa Ouluun ja Kuopioon asti. Yhtenä kiertueen kohokohtana on keikka Tampere Jazz Happening -festivaalilla.

Artistien keikkamatkailusta junalla on puhuttu viime aikoina kovasti, sillä juna on kevyen kaluston kanssa matkaaville mielenkiintoinen vaihtoehto keikkabussin tai lentämisen sijaan: junailu on Suomessa lähes hiilineutraalia, ja työskentely moderneissa junissa on helppoa. Miten sujuvat junanvaihdot instrumenttien kanssa, ja päästäänkö perille ajallaan? Entä miten yhtye liikkuu asemalta konserttipaikalle ja hotellille?

Varre Vartiainen Almost standards Live!

Varre Vartiainen – kitara
Joonatan Rautio – saksofoni
Timo Hirvonen – basso
Jussi Lehtonen – rummut
Severi Pyysalo – vibrafoni Tampereella

Kiertuekonsertit:

Ma 31.10. klo 19.00 Helsinki, Koko Jazz Club
Ti 1.11. klo 19.00, Raahe, Friemanin talo, järj. Rajatsi ry
Ke 2.11. klo 19.00, Oulu, RioLive, järj. Oulun musiikkijuhlat
To 3.11. klo 19, Kuopio, Trattoria Sorrento Wanha Mylly, järj. Kuopio Jazz & Blues ry
Pe 4.11. klo 20 Jyväskylä, Ravintola Poppari
La 5.11. klo 00.00, Tampere, Telakka, järj. Tampere Jazz Happening / Tampereen Musiikkijuhlat

Kiertue on osa Suomen Jazzliiton hiilineutraali kiertuemalli -hanketta 2022–2023. Kiertueella osallistutaan myös koko Suomen elävän musiikin ilmastolaskentaan.

Kampanjalogo, jossa pinkin ympyrän keskellä lukee: "Elävä musiikki sydän ilmasto"