Jonathan Bäckström Quartet Jazzliiton yhteistuotantokiertueella

4.4.–13.4.2024

Kruunupyystä lähtöisin olevan basisti-säveltäjä Jonathan Bäckströmin kvartetti suuntaa Jazzliiton yhteistuotantokiertueella Suomen lisäksi Ruotsiin ja Viroon.

Suomalais-ruotsalaisen Jonathan Bäckström Quartetin ilmaisu kulkee minimalistisista äänimaisemista aina räjähtävään ja monikerroksiseen vapaaseen improvisaatioon. Jokainen muusikko tuo keitokseen oman ainutlaatuisen äänensä, ja kollektiivisena lopputuloksena syntyy voimakas musiikillinen sanoma.

Jonathan Bäckströmin rinnalla kiertueella soittavat alttosaksofonisti Marcus Wärnheim, tenorisaksofonisti Adele Sauros sekä rumpali Benjamin Nylund. Yhtye julkaisee vuonna 2024 debyyttialbuminsa JBQ, joka sisältää Bäckströmin sävellyksiä vuosilta 2019–2022 sekä yhden kappaleen Marcus Wärnheimilta.

Jonathan Bäckström Quartet

Jonathan Bäckström – kontrabasso
Adele Sauros – tenorisaksofoni
Marcus Wärnheim – alttosaksofoni
Benjamin Nylund – rummut

Konserttipaikat ja -päivämäärät

Pe 29.3. klo 19.00 Helsinki, Hakasalmen huvila / Helsinki Jazz ry *
To 4.4. klo 19.00 Savonlinna, Kulttuurikellari
Pe 5.4. klo 19.00 Joensuu, Pakkahuone / Jazzkerho -76 ry
La 6.4. klo 19.00 Pietarsaari, Malmska gården / Jeppis Jazz
Ti 9.4. klo 13.30 Espoo, Sellosali
To 11.4. Tukholma, Ravintola St. Clara
La 13.4. Tallinna, Philly Joe´s

* Konsertti ei ole osa Jazzliiton yhteistuotantokiertuetta.

Jazz soi ja näkyy!

Valtakunnallinen kiertuetoiminta on Suomen Jazzliiton keskeinen toimintamuoto kotimaassa. Kiertueiden puitteissa järjestetään vuosittain noin 100 konserttia keskimäärin 40 eri paikkakunnalla. Tuotantoon lukeutuu vuosittain neljä omatuotantoista sekä viisi ulkopuolisten tuottajien yhteistyössä tuotettua kiertuetta.

Kuva: Jonathan Terlinden