Mirja Mäkelä Trio yhteistuotantokiertueella

14.11.–20.11.2022

Jazzliitto kartoittaa kiertuetoimintansa ilmastovaikutuksia vuonna 2022. Seitsemällä erilaisin konseptein toteutetulla pilottikiertueella tutkitaan syksyllä keinoja päästövähennyksiin ja kerätään tietoa osallistujilta uudenlaisten kiertuemallien käytettävyydestä ja vaikutuksista. Laulaja Mirja Mäkelän trio päättää syksyn osalta Jazzliiton kiertueet.

Syksyn viimeisenä pilottikiertueena tien päälle lähtee laulaja-lauluntekijä Mirja Mäkelän luotsaama trio. Huhtikuussa 2022 uuden albuminsa So Far, So Me julkaissut Mirja Mäkelä Trio on alkuperäiskokoonpanossaan perustettu jo vuonna 2006.

Yhtye esittää pääasiassa Mäkelän omia sävellyksiä, jotka pohjautuvat mm. kotimaisten runoilijoiden teoksiin. Mäkelä on hyödyntänyt sävellystyössään niin Kirsi Kunnaksen, Sanna Karlströmin kuin Heimo Hatakankin runoja. Trioa on kehuttu persoonallisista ja raikkaista sävellyksistään, mielenkiintoisista sovituksistaan sekä välittömästä ja vangitsevasta tunnelmastaan.

Yhteistuotantomallissa Jazzliitto tukee yhtyeen kiertuetta taloudellisesti ja tarjoaa kiertueelle minibussin kuljetuksiin sekä mobiilin äänentoistolaitteiston yhtyeen tarpeisiin. Kiertueen hiilijalanjälki kartoitetaan Jazzliiton kiertuemallien kehittämiseksi, ja yhtye osallistuu myös koko Suomen elävän musiikin hiilijalanjäljen laskentaan.

Mirja Mäkelä Trio

Mirja Mäkelä – laulu, Tuomo Dahlblom – kitara, Juho Kivivuori – kontrabasso