Valtakunnalliset Jazzpäivät Tampereella

3.11.–4.11.2023

Suomen Jazzliitto järjestää syksyisin Tampere Jazz Happeningin yhteydessä jäsenistölleen kaksi päivää kestävät Valtakunnalliset Jazzpäivät.

Valtakunnalliset Jazzpäivät sisältävät erilaisia alan keskustelu- ja koulutustilaisuuksia. Jazzliiton vuosikokous järjestetään osana Jazzpäiviä. Tapahtuman yhteydessä jaetaan arvostettu Yrjö-palkinto sekä Ylen Jazzradion tunnustus Varjo-Yrjö. Vuonna 2023 jaetaan myös ensimmäistä kertaa Taimi-palkinto, joka on suunnattu nuorille muusikoille.

Tämän vuoden Valtakunnallisten Jazzpäivien tervetulotilaisuus pidetään perjantaina 3.11. Tampere-talolla, jossa Viapori Jazz ry:n puheenjohtajan ja vastaavan tuottajan sekä Hamina Tattoo -festivaalin taiteellisen johtajan Lassi Ikäheimon johdolla keskustellaan päättäjien innostamisesta jazzin pariin. Lauantaina 4.11. sääntömääräisen syyskokouksen jälkeen käydään Tampere-talolla yhteistä keskustelua Jazzliiton ilmastotiekartan mukaisista toimenpiteistä kohti kestävämpää kiertämistä sekä jazzin saavutettavuuden lisäämisestä yhteisin toimin. Inspiraatiopuheenvuoron jazzin yleisötyökonserttien maailmaan pitää saksofonisti ja säveltäjä Max Zenger.

Valtakunnalliset Jazzpäivät on järjestetty Tampere Jazz Happeningin yhteydessä vuodesta 2014 lähtien.

Kuva: Maarit Kytöharju