Yrjö-palkintokonsertti Tampere Jazz Happeningissä

3.11.2023

Suomen Jazzliiton myöntämä Yrjö-palkinto on alan arvostetuin tunnustus ja se myönnetään ansioituneelle suomalaiselle jazzmuusikolle. Jazzliitto on jakanut Yrjö-palkintoa vuodesta 1967 lähtien osana jäsenistön yhteen kokoavaa Valtakunnalliset Jazzpäivät -tapahtumaa. Vuonna 2023 jaetaan myös ensimmäistä kertaa Taimi-palkinto, joka on suunnattu nuorille muusikoille.

Vuoden 2023 Yrjön saaja julkistetaan Tampereen Pakkahuoneella perjantaina 3.11. klo 19.00 osana Tampere Jazz Happeningin ohjelmaa. Seremonian jälkeen palkittu artisti soittaa yhtyeensä kanssa lyhyen konsertin. Konserttilippuja ei myydä Yrjö-seremoniaan erikseen, vaan konsertti on osa perjantain Pakkahuoneen ohjelmistoa.

Fyysinen Yrjö-palkintoteos paljastetaan myös Pakkahuoneen lavalla. Palkinto on kyseiselle muusikolle tehty tilausteos, jonka tekijänä on ajankohtainen ja ansioitunut suomalainen kuvataiteilija tai taidekäsityöläinen. Tänä vuonna palkintoteoksen on tehnyt kuvataiteilija Jussi Goman.

Ylen Jazzradio jakaa palkintojakotilaisuudessa myös oman Varjo-Yrjö-palkintonsa, jolla kunnioitetaan työtä jazzkulttuurin hyväksi. Lisäksi Jazzliitto kunnioittaa joinakin vuosina harkinnanvaraisella Andania-palkinnolla henkilöitä pitkäaikaisesta ja ansiokkaasta työstä suomalaisen jazzin hyväksi.

Kuva: Maarit Kytöharju