Ajankohtaista

Jazzup! -pilottikiertue tuo luonnon inspiroimaa musiikkikuvastoa klubeille ja kouluihin

Raisa Siivola
28.9.2022

Suomen Jazzliitto kartoittaa tänä vuonna kiertuetoimintansa ilmastovaikutuksia seitsemällä kiertueella. Syksyn neljännelle pilottikiertueelle suuntaa Jazzup!-projekti, joka tarjoilee luonnon inspiroimaa jazzmusiikkia helposti lähestyttävällä otteella klubeilla ja kouluissa Imatralla, Lappeenrannassa, Savonlinnassa, Mikkelissä ja Espoossa. Kiertue toteutetaan Konserttikeskuksen ja Jazzliiton yhteistuotantona.

Jazzup!-yhtyeessä soittavat nuoren polven nousevat jazznimet saksofonisti Max Zenger ja basisti Antti Ahoniemi yhdessä konkarimuusikoiden pianisti Riitta Paakin ja rumpali Mikko Hassisen kanssa. Yhtye on luonut Konserttikeskuksen koulu- ja seniorikonsertteja varten ainutlaatuisen ohjelmiston, joka toimii niin erityisryhmien päiväkeikoilla kuin iltaklubien hämärässä.

Intensiivisellä kiertueella kvartetilta kysytään kovaa keikkakuntoa ja tuottajilta pelisilmää. Kuuden päivän aikana muusikot, soittimet ja äänentoisto puretaan Jazzliiton pikkubussista yhteensä 20 keikalle viidellä paikkakunnalla. Päiväsaikaan yhtye esiintyy kolmessa koulukonsertissa peräkkäin ja myöhemmin aikuisyleisöt pääsevät kokemaan koukuttavat rytmit ja puhuttelevat melodiat iltakonsertissa.

”Konserttikeskuksen tuoreessa strategiassa yhtenä painopisteenä on ekologisesti kestävä kiertuetoiminta. Yhdistämällä Jazzliiton iltakeikkoja ja Konserttikeskuksen koulukiertueita samalle seudulle saadaan molempien näkökulmasta kiertueista entistäkin ekologisempia,” kertoo Konserttikeskuksen toiminnanjohtaja Noora Herranen.

Jazzliiton hiilineutraali kiertuemalli -hanke selvittää kotimaisen elävän musiikin ilmastovaikutuksia ja kehitetään liiton omaa kiertuetoimintaa kestävämmäksi. Seitsemällä erilaisin konseptein toteutetulla pilottikiertueella tutkitaan syksyllä 2022 keinoja päästövähennyksiin ja kerätään tietoa osallistujilta uudenlaisten kiertuemallien käytettävyydestä ja vaikutuksista. Pilottikiertueiden muusikot ja konserttijärjestäjät osallistuvat myös Suomen elävän musiikin toimialan ilmastolaskentaan.

Valtakunnallinen kiertuetoiminta on Suomen Jazzliiton keskeinen toimintamuoto kotimaassa. Kiertueiden puitteissa järjestetään vuosittain noin 100 konserttia keskimäärin 40 eri paikkakunnalla. Tuotantoon lukeutuu vuosittain neljä omatuotantoista sekä viisi ulkopuolisten tuottajien yhteistyössä tuotettua kiertuetta.

Kiertuetta tukee Musiikin edistämissäätiö MES.

Jazzup! – Konsertteja klubeille ja kouluihin 3.–7.10.2022

Max Zenger, alttosaksofoni, bassoklarinetti / Riitta Paakki, piano / Mikko Hassinen, rummut / Antti Ahoniemi – kontrabasso

Ma 3.10. klo 19.00 Imatra, Kulttuuritalo Virta, Karelia-sali, järj. Imatran kaupunki
Ti 4.10. klo 20.00 Lappeenranta, Ravintola Lamppu, järj. Lappeenranta Jazz Club ry