Max Zenger Globus ja Flores-albumi Jazzliiton kiertueelle

Raisa Siivola
5.10.2022

Saksofonisti Max Zengerin luotsaama Globus-kvintetti esittää kiertueella musiikkia 7.10. julkaistavalta Flores-albumiltaan. Seitsemän konserttia käsittävä kiertue pysähtyy lokakuussa Kuopiossa, Oulussa, Raahessa, Porvoossa, Savonlinnassa, Joensuussa ja Espoossa.

Intensiivisistä live-esiintymisistään tunnettu Max Zenger Globus julkaisee uuden albumin ja lähtee Suomen Jazzliiton tuottamalle kiertueelle 11.–28.10.2022. Uuden albumin hypnoottiset rytmit ja harkittujen melodioiden kerrostumat kutsuvat liveyleisöt yhteiselle seikkailulle yli mielikuvituksen rajojen.

Kriitikoiden ja jazzyleisön hurmanneen kvintetin musiikin tunnusmerkkejä ovat futuristiset, runsaat äänimaisemat ja luonnon ainutlaatuisuudesta inspiraationsa saaneet sävellykset. Mm. Euroopan Yleisradioiden jazzyhtyekilpailun 2018 voittaneessa yhtyeessä saksofonisti Max Zengerin rinnalla melodioita kerrostavat pasunisti Kasperi Sarikoski ja pianisti Mikael Myrskog, joita rytmisektiossa komppaavat newyorkilaistunut basisti Kaisa Mäensivu sekä rumpali Anssi Tirkkonen. Kiertueella Espoon konsertissa Mäensivua tuuraa basisti Juuso Rinta ja Raahen, Savonlinnan sekä Varkauden keikoilla pianon äärellä Myrskogin sijaan nähdään Tuomo Uusitalo.

”Jazzliiton kiertueella pääsemme ensimmäistä kertaa soittamaan yleisön edessä Flores-albumin ohjelmistoa, joka varmasti syvenee ja kehittyy livelavoilla entisestään,” kertoo yhtyeenjohtaja Max Zenger. ”Ensimmäisen levymme julkaisukiertue jäi pandemian jalkoihin joten odotamme tätä kiertuetta erityisen innostuneina. Nyt yleisö pääsee nauttimaan uudesta albumista, yhtyeeni jäsenten virtuoottisista solistisuuksista ja ennen kaikkea bändin yhteissoiton ilosta ja energiasta!”.

Kiertuetta tukee Musiikin edistämissäätiö MES.

Max Zenger Globus kiertueella 11.–23.10.2022

Max Zenger, saksofoni / Kasperi Sarikoski, pasuuna / Mikael Myrskog/Tuomo Uusitalo, piano / Kaisa Mäensivu/Juuso Rinta, basso / Anssi Tirkkonen, rummut

Ti 11.10. Klo 18.00 Kuopio, Kulttuuriareena 44, järj. Kuopio Jazz & Blues
Ke 12.10. klo 19.00 Oulu, Teatteri Rio, järj. Oulun Musiikkijuhlat